Varde Gymnasium og HF 2016

Elever fra Varde Gymnasium og HF forsøger at observere med SONG teleskopet

Mads Fredslund Andersen fra Stellar Astrophysics Centre på Aarhus Universitet tog imod eleverne, men havde en bekymrende meddelelse til dem ved ankomsten til Ole Rømer-Observatoriet:

Mads var informeret om risiko for dårligt vejr på Tenerife, så han havde et par dage i forvejen med SONG observeret de fire stjerner i Vædderen, som Varde Gymnasium havde med i deres vinderansøgning, for at være sikker på at have noget data til dem, hvis nu vejret var dårligt.

Ingen Tenerifeobservationer fra Ole Rømer-Observatoriet.

Da de ankom var vejret rigtigt nok meget dårligt på Tenerife. 100% luftfugtighed og blæsende (Observatoriet lå inde i skyerne). Senere på aften faldt temperaturen endda til under frysepunktet dernede og den efterfølgende morgen var blandt andet vore webkameraer dækket af is.

Aftenen på observatoriet i Højbjerg startede med en forevisning, hvor observatorieforeviser Mathias gav et oplæg på ca. 45 minutter omkring mange aspekter i astronomien. En kort gennemgang af nogle af planeterne i Solsystemet i rækkefølge af hvor klare de er på himlen... startende med Venus. Derudover blev der også kort snakket om f.eks. Orion, hvor specielt Betelgeuse og Rigel blev nævnt pga. deres forskellige farve (temperatur), hvilket var meget relevant for de observationer Varde Gymnasium havde foreslået at lave.

Da vejret var godt i Aarhus denne aften gik alle op i observatoriets store kuppel, hvor eleverne ved selvsyn fik kikket på astronomiske objekter på himlen via OROs 11" kikkerter.

Efter observationerne med OROs egne kikkerter gik alle ind i SONG kontrolrummet.

Først blev en opgave om bestemmelse af en stjernes spektrale klasse udleveret. Her skulle elverne ud fra et spektrum sammenligne med nogle typiske stjernespektre, og afgøre hvilket, det udleverede spektrum mindede mest om. Det udleverede spektrum var af Solen.

Eleverne fik derefter lov til at prøve at gøre præcist det, de ville skulle gøre hvis vejret havde været godt. De indtastede relevante parametre for de forskellige stjerner, de ville kikke på og satte dem ind i observationskøen. De blev endda indtastet på en sådan måde at hvis vejret klarede op i løbet af natten ville deres stjerner blive observeret baseret på deres indtastninger.

I stedet for at vente på at deres observationer blev udført kunne de gå direkte i gang med at kikke på de data, Mads havde til dem fra en tidligere aften - Spektre af de samme stjerner som de ellers ville have observeret een gang til.

De fik kikket lidt på grundstofforekomster i deres stjerner, set forskellen mellem forskellige typer af stjerner (forskellige spektralklasser). I spektret for en stjerne viste det sig at der var signal fra interstellart gas (Natrium). Så i retningen af deres stjerne i Vædderen er der en gassky mellem os og stjernen som indeholder Natrium og det kunne vi tydeligt se. De så også, hvordan stjernernes egenrotation påvirkede absorptionslinjerne i spektrene, det vil sige, at linjerne bliver bredere når stjerner roterer hurtigt og smallere når stjerner roterer langsomt. Effekten af, at vi her fra Jorden ser ud gennem vores egen atmosfære var også synlig i deres spektre, hvor specielt forekomsten af molekylært oxygen var tydelig.

Fotos: Aase Roland Jacobsen og Mads Fredslund Andersen